Czy Twoje dziecko zmaga się z trudnościami w nauce? Przyczyn może być wiele – dysleksja, dyskalkulia, dysgrafia, dysortografia – ważne to poznać problem i zmierzyć się z nim przy pomocy specjalistów.
Dysleksja rozwojowa jest specyficzną trudnością w uczeniu się czytania, pisania, kompetencji arytmetycznych obserwowaną od początku nauki szkolnej, a nawet od początku opanowywania tych umiejętności, nawet już w wieku przedszkolnym
Dysleksja charakteryzuje się:
Trudnościami w dekodowaniu pojedynczych słów, które są niewspółmierne do wieku życia oraz poziomu innych zdolności poznawczych i umiejętności szkolnych; i nie są wynikiem ogólnego zaburzenia rozwoju, ani zaburzeń sensorycznych.
Różnorodnymi trudnościami w odniesieniu do różnych form komunikacji językowej, w tym: w opanowaniu czynności pisania; poprawnej pisowni.
Warunkiem zdiagnozowania dysleksji jest stwierdzenie prawidłowego rozwoju poznawczego dziecka oraz występowania wybiórczych zaburzeń niektórych funkcji poznawczych (najwcześniej na koniec klasy III), jak:
- deficyty językowe, a w tym zaburzenia przetwarzania fonologicznego;
- zaburzenia percepcji wzrokowej (analizy i syntezy wzrokowej);
- zaburzenia sprawności motorycznej;
- zaburzenia procesu mowy;
- zaburzenia integracji percepcyjno-motorycznej.
Dyskalkulia to inaczej mówiąc specyficzne trudności w zapamiętywaniu ciągów arytmetycznych i nauce matematyki. Z dyskalkulią mamy do czynienia w przypadku dzieci, które w innych aspektach rozwijają się prawidłowo. Główną przyczyną dyskalkulii są zaburzenia części mózgu odpowiedzialnej za rozwijanie zdolności matematycznych zgodnie z wiekiem.
Objawy dyskalkulii
Dyskalkulia objawia się na wiele sposobów. Aby zdiagnozować dyskalkulię musi wystąpić przynajmniej kilka z nich. Najczęściej występujące objawy dyskalkulii to:
- trudności z zapisywaniem cyfr i liczb – dziecko myli znaki, źle przepisuje z tablicy, zamienia kolejność cyfr w liczbach dwucyfrowych (np. 21 zapisuje jako 12), „zjada” cyferki, nie zapamiętuje wzorów;
- trudności z odczytywaniem cyfr i liczb – dziecko myli wyglądające podobnie cyfry (np. 6 i 9, 1 i 7), dziecko ma trudności z odczytywaniem danych z map lub wykresów, dziecko nie rozumie polecania zadania;
- trudności z podstawowymi działaniami w matematyce – dziecko myli się w trakcie liczenia, wspomaga się liczeniem na palcach, ma kłopoty z zapamiętaniem tabliczki mnożenia, nie potrafi liczyć od tyłu do przodu;
- trudności z myśleniem abstrakcyjnym – dziecko nie jest w stanie tworzyć pojęć, nie potrafi wnioskować bez znajomości przedmiotu analizy, nie przekłada myślenia abstrakcyjnego na rzeczywistość.
Badania wykazują, że dyskalkulia obok dysleksji jest jednym z najczęstszych zaburzeń uniemożliwiających normalne funkcjonowanie w szkole.
Dokładamy wszelkich starań, aby współpracą z logopedą była nie tylko efektywna, ale również miła. Metody terapeutyczne dobieramy odpowiednio do wieku dziecka. Dzięki nim Pacjenci nie tylko poprawiają funkcjonowanie aparatu mowy, ale również poszerzają horyzonty poznawcze, są pewniejsi siebie i chętni do rozmów. Jeżeli zauważyli Państwo nieprawidłowości w pisaniu, czytaniu lub mówieniu, zapraszamy do naszej poradni w Szczecinie.